ماهی های آکواریومی

ماهی های زینتی

ماهی های آکواریومی

ماهی های زینتی

طریقه راه اندازی آکواریوم ساخته شده

طریقه راه اندازی آکواریوم ساخته شده

پس از ساخت آکواریوم خود ، باید شرایطی را برای زندگی آبزیان فراهم کرده تا هیچ خطری آنها را تهدید نکند .

مراحل راه اندازی آکواریوم

مرحله ی اول : ابتدا باید تانک را با استفاده از آب ، نمک و فرچه یا مسواک کاملاً شستشو دهید و سپس آبی را که از 24 ساعت پیش کنار گذاشته اید درون تانک بریزید .

نکته : به جای کنار گذاشتن آب برای از بین رفتن کلر می توان از محلول ضد کلر ( به ازای هر 4 لیتر یک قطره ) استفاده کرد ولی روش طبیعی ارزانتر و بهتر است .

نحوه ی شستن آکواریوم : ابتدا دیواره های داخلی را با آب مرطوب کرده و



سپس نمک را به آنها پاشیده و با استفاده از فرچه یا مسواک لکه های روی آن را پاک کنید .
بهتر است این کار را تا دو بار تکرار کرده ، سپس تانک را به دقت بشویید تا اثری از نمک در آن باقی نماند .

مرحله دوم : وسایل را پس از شستشو کامل با آب و نمک به تانک منتقل کنید .

دقت داشته باشید در صورتی که وسایل بیش تری را در تانک قرار می دهید ، می توانید ابتدا آنها را در تانک خالی چیده و سپس آب را با فشار کم به تانک وارد کنید .  

رحله ی سوم : فراهم آوردن شرایط ویژه ی آب که قبل از قرار دادن ماهی ها باید مواردی چون دمای مورد نیاز ، PH ، سیکل ازت و ... در آب رعایت شوند که نحوه ی ایجاد آنها در بخش شرایط آب تانک به طور کامل بیان شده است .

پس از فراهم آوردن شرایط بالا می توانید ماهی های خود را به روش زیر و بدون هیچ واهمه ای به تانک منتقل کرده و از تماشای آنها لذت ببرید .

نحوه ی انتقال ماهی خریداری شده به تانک :

بعد از خرید ماهی سالم ابتدا باید آن را با پلاستیک خریداری شده به مدت 15 دقیقه روی آب بدون کلر ( یک ظرف به جز تانک اصلی ) قرار داده و به ازای هر لیتر دو قطره محلول ضد عفونی در آب بریزید ؛ سپس آنها را به همان آب منتقل کرده و پس از 15 دقیقه می توان ماهی ها را به تانک اصلی منتقل کرد .

کته : در زمانی که ماهی ها در محلول ضدعفونی قرار دارند ، حتماً باید یک سنگ هوا در آب قرار داشته باشد تا با کمبود اکسیژن مواجه نشوند .

تذکر : هرگز آبی را که به همراه ماهی خریداری شده است به تانک اصلی منتقل نکنید تا عامل بیماری احتمالی به تانک منتقل نشود .

توجه : دلیل قرار دادن ماهی با پلاستیک روی آب ، هم دما شدن آبی که ماهی درون آن است با آب جدید میباشد که یک امر ضروری است .

پس از مدتی از نگهداری ماهی ها به تدریج به دلیل تبخیر آب و باقی ماندن املاح ، سختی آب افزایش می یابد که در این حالت ماهی ها نامنظم شنا کرده و مرتب به روی آب می آیند . ( البته روی آب آمدن ماهی ها به دلیل کمبود اکسیژن هم رخ می دهد . )  ضمن اینکه پس از این مدت به تدریج آب کدر می شود که بیش تر ماهیداران در این زمان آب تانک را تعویض می کنند ؛ در صورتی که می توان با سیفون کردن آب ، از تکرار تعویض آب جلوگیری کرد .

نحوه ی سیفون کردن آب تانک : برای سیفون کردن آب ابتدا بایست مقدار آب مورد نیاز را 18 تا 24 ساعت قبل در ظرفی جداگانه قرار داده تا کلر آن از بین رود ، سپس به همان مقدار ( معمولاً یک سوم آب تانک ) از آب تانک را بیرون ریخته و آب جدید را جایگزین کنید .

نکته : برای تسریع در کلرزدایی آب می توان در یک سوم آب تانک از آب گرم استفاده کرد .

در بعضی موارد که آب تانک بیش از حد کدر شده و دیگر با سیفون کردن آب ؛ تاثیری روی آن مشاهده نمی شود ، لازم است که آب تانک تعویض شود .

نحوه ی تعویض آب تانک : در مورد تعویض آب تانک باید مراحل ذکر شده در مورد راه اندازی آکواریوم را به ترتیب انجام داده و پس از رعایت شرایط ذکر شده در مورد آب ؛ ماهی ها را به تانک انتقال دهید .

کته : بهتر است قبل از انتقال ماهی ها به تانک ، فیلتر یا پمپ هوا به مدت 30 دقیقه با تمام فشار در آب کار کند تا کمبود اکسیژن در آب جبران شود .  

تذکر : پس از هر بار تعویض یا سیفون کردن آب استفاده از محلول ضد عفونی ( به ازای هر 10 لیتر یک قطره ) یا محلول ضد قارچ ( به ازای هر 15 لیتر یک قطره ) ضروری است ؛ ضمن اینکه توصیه می شود در این زمان به ازای هر 20 لیتر یک قاشق چایخوری نمک به آب اضافه شود  .